Dr. Peter van den Hooff

020automatisering: software ontwikkeling in de ms-office omgeving.

2014 groot onderhoud en meerdere uitbreidingen aan sqlserver / ms-access 2010 dataproject



Willemsen beveiligingen en Attent beveiligingen zijn twee aparte bedrijven (beide directeuren zijn broers van elkaar) maar maken allebei gebruik van identieke sql-server databases en ms-access frontend's.  Alles is maatwerk software.  Iedere keer nadat de software is aangepast, wordt van vanuit de ontwikkelversie een attent_prod.ade en een willemsen_prod.ade gemaakt en gekopieerd naar de divers gebruikers mapjes.  Samen met broer Herman doe ik de software ontwikkeling. 

Via XENCONNECT wordt er online gewerkt op virtuele machines bij practicom. Er wordt gebruik gemaakt van de sqlexpress editie samen met ms-access 2010 als frontend.

 

SQL-server omgeving

De software bevat een deel voor de monteurs die via touch-screen laptops en een internetverbinding inloggen op de centrale server. Niet alle fuctionaliteiten zijn voor iedereen toegankelijk. Afhankelijk van de login worden knoppen en menubalken aan- of uitgezet. De hele 2010 navigatiebalk aan de linkerkant wordt verstopt en daar kom ik zelfs als ontwikkelaar niet meer bij, ook al start ik de toepassing met de shift-knop ingedrukt.  Via een aparte snelkoppeling geeft ik een sleutel mee die op de achtergrond database eigenschappen insteld. (Deze truuk heb ik in 2014 voor het sophia kinderziekenhuis ontwikkeld, maar werkt zo goed dat uik hem breder toepast.) (zie /cmd "xxx" in de snelkoppeling. nb de getoonde code is slechts een voorbeeld.)




Eind 2014 hebben Herman en ik nog een geheel nieuw tabblad aan de applicatie toegevoegd met het programma van eisen per klant.



Zoals gezegd beide bedrijven hebben hetzelfde frontend, qua structuur, maar de briefhoofden zijn uiteraard per bedrijf verschillend. Ik heb 4 kleine subrapportjes gemaakt met de bedrijfs logos erin.



Via een stukje VBA worden betreffende rapporten, 31 in totaal, voorzien van het juiste subrapport. Bij iedere release wordt dit veelvuldig en dankbaar gebruikt.



Een hele mooie feature in deze toepassing is de mogelijkheid, om via een touchscreen, de klant een handtekening te laten zetten die als BLOB in de database wordt weggeschreven.



Ook eind 2014 hebben wij de koppeling met outlook een stuk netter gemaakt. Alle rapporten die gemaild kunnen en mogen worden gaan met duidelijk leesbare bijlagenamen automatisch naar het postvak uit van outlook.