Aespen Futures B.V.

Deze amsterdamse broker heeft zelf een MS-Access toepassing voor haar facturering en administratie gemaakt. De database staat op een klein netwerk waardoor meerdere gebruikers tegelijkertijd gegevens kunnen invoeren.

November 2003: statische analyse op gebruikers input

Aanpassing van 'Daily Recap' rapporten voor de klanten. Er worden gemiddeldes met standaard deviaties berekend. Hierdoor gaat het verplichtte nakijken van de trades na het sluiten van de beurs een stuk sneller omdat eventuele fouten snel gesignaleerd worden.

Meteen is een aantal door Aespen zelfgebouwde functionaliteiten nagelopen en zonodig robuuster / efficienter gemaakt.

Februari 2003: tickets als XLS-attachment naar main-office gemaild

Er is een kantoor in London geopend. De 'trade-tickets' worden daar in een lokale MDB ingevoerd en als XLS attachments naar Amsterdam gemaild. Daar worden ze via een Inbox.MDB stuk voor stuk nagekeken om daarna geheel automatisch aan de centrale beveiligde database te worden toegevoegd.

Omdat er meerdere vestigingen aan zouden kunnen komen is de code en programmastructuur generiek opgezet. Inmiddels heeft Aespen zelfstandig mechanisme gekopiëerd en aangepast voor Parijs.


November 2001: aanbrengen beveiliging op gebruikersniveau

De bedrijfsgegevens waren voor iedere PC vrij toegankelijk. Aespen wilde de database beveiligd hebben. De beveiliging die MS-Access zelf biedt is uitstekend maar voor niet-ingewijden te overweldigend om goed in te stellen.

Samen met Barry van der Laan (directeur AESPEN en bouwer van de database) is de beveiliging geregeld door groepen gebruikers aan te maken via de system.mdw.
En passant is de gegevensinvoer sterk verbeterd een waardoor maandelijks vele uren tijdwinst is geboekt.


Aetypos B.V, te Maarn.

Januari 2002: eenvoudige tweetalige 'frontpage' website

AETYPOS een website om haar bedrijfsactiviteiten te presenteren. Uitgangspunt was dat de lay-out geheel in lijn moest zijn met de reeds ontwikkelde huisstijl. Verder moesten toekomstige aanpassingen dan wel uitbreidingen door de medewerkers zelf gedaan kunnen worden.

Gekozen is om met Frontpage een tweetalige website te maken. Veel tijd en zorg is er besteed aan de lay-out. Inmiddels onderhoudt AETYPOS de website zelf ( www.aetypos.nl ).


Autoclave (Suurmond B.V, Nunspeet)

Februari 2007

Autoclave levert een brede range aan apparatuur voor chemische ontwikkeling en opschaling en geeft hierbij technisch advies. De productenrange varieert van drukreactoren tot automatisering, procesveiligheid en koel- en verwarmingseenheden.

Tijdens het testen van een van de producten wordt een logbestand met 20 parameters en meer dan 500.000 regels aangemaakt. Om de seconde en 8 uur lang. Alle 20 parameters worden onder elkaar weggeschreven.

Ik heb een kleine VBA module gemaakt die alle regels batchmatig snel uit een CSV-bestand inleest. Via een kruistabelquery worden alle 20 parameters per tijdsmoment naast elkaar gepresenteerd. De resultaten worden zowel als *.CSV als *.XLS weggeschreven.


ABN

December 2005: intranet applicatie

In betrekkelijk korte tijd moest een prototype opgeleverd worden waarin vastgelegd kon worden welke adviseur welke klant financieel adviseerde. Om geen concessies te doen aan de performance en om installatie perikelen centraal te houden is besloten om een webapplicatie te maken i.p.v. de standaard ms-access applicaties. De bank beschikt immers over een gesloten intranet en over SQL-server.

Om bovendien de ontwikkeltijd kort te houden en om de applicatie eventueel later makkelijk naar Oracle te kunnen migreren is gekozen om de datalayer via LLGLgen te beheren. Dit gebeurt in een Visual Studio project. Hierin worden o.a. een aantal C# classes tot 3 DLL's gecompileerd en naar de IIS server gekopieerd.


Bookit, Amstelveen

November 2008: ondersteuning

Bookit heeft in de loop der jaren meerdere ms-access applicaties laten ontwikkelen door een zelfstandige ms-access programmeur. Vanwege de grote hoeveelheid werk is mij gevraagd om ondersteuning te bieden. Gelukkig heeft de huidge database ontwikkelaar dezelfde programmeerstijl als ik en kunnen wij elkaars werk goed lezen. Bijkomend voordeel is dat het bij Bookit prima werken is en dat het hoofdkantoor zich op 350 meter van mijn huis bevindt!


Brambles Steel Services, Corus-terrein IJmuiden.

November 2003: robuust maken importeer processen tekstbestanden tank-data

Een oude siemens/vdo dos-applicatie levert tekstbestanden met alle informatie van de brandstofpompen (50.000 L/ mnd ). Tot eind okt werden deze bestanden via een excel-macro als gekoppelde tabel naar ms-access geleid, vanwaaruit gefactureerd wordt.

De excel macro was 'quick and dirty' en vroeg iedere maand veel handmatige correctie.

Ik heb deze macro vervangen door robuuste VBA code binnen ms-access. De correct verwerkte input bestanden worden op een aparte directory apart bewaard. Binnen ms-access wordt de historie gelogd. Bestanden kunnen niet 2 x ingeladen worden en de gebruiker ziet aan volgnummers of alle tankgegevns aansluitend zijn.

Vanwege de overgang naar JD Edwards zal het 'tankingen' programma ook gebruikt gaan worden om een gedetailleerder inzicht te krijgen in de kosten van het eigen wagenpark.

Augustus 2007: Het programma draait nu vier jaar maandelijks foutloos.


Bureau Stuurman HRM-automatisering, te Bennebroek

Al sinds 1992 ondersteunt Bureau Stuurman overheden, zorginstellingen en bedrijven bij het gebruik en beheer van hun personeelsinformatiesystemen.

Januari - december 2004 Simulatie ziekteverzuimgegevens

Afhankelijk van drill-down niveau: gehele organisatie, dienst, afdeling bureau: Hoe zien de ziekteverzuimcijfers er per afdelijng uit als 'die persoon wel en die persoon niet' wordt meegewogen... Bij het aan- of uitvinken worden de nieuwe (sub)-totalen direct doorberekend en getoond.

September - december 2003

Voor de Beaufort-gebruikers ontwikkelt BS een 'viewer' om ziekteverzuimgegevens, snel en overzichtelijk te presenteren (a la IM PROMPTU). Van groot belang in het hele project is de privacy van de personeelsgegevens. Omdat Bureau Stuurman zelf de nodige programmeerervaring in huis heeft, speelt 020automatisering vanaf de zijlijn een begeleidende en aanvullende rol met mijn specifieke ms-access kennis en ervaring:

  • Importeren XLS-bestanden (via IM PROMPTU uit Beaufort database)
  • Afschermen van gegevens. Via hierarchische authorisatie tabel worden rechten per organisatie, afdeling, dienst en medewerkerniveau geregeld.
  • Beveiliging op gebruikersniveau,
  • Scherm navigatie (drill-down menus),
  • ms-graph diagrammen.


Coronam, Zaandam.

Coronam BV is een toeleveringsbedrijf voor de metaalverwerkingsindustrie. Wij zijn gespecialiseerd in C.N.C. verspanende bewerkingen C.N.C. draaien, -frezen en –slijpen.
Precisie is ons profiel

April 2007: barcode gestuurd uitleen beheersysteem

Iedere keer wanneer een werknemer een boor, beitel, frees enz. nodig had, werd dit op in principe in een papierenadministratie bijgehouden. Het terugzoeken van waar duur gereedschap was en de inkoop-administratie was erg arbeidsintensief.

Coronam wilde dit graag geautomatiseerd hebben, om meer tijd over te hebben voor zaken waar ze goed in zijn: precisie draaiwerk.

Wij hebben de uitleen/terugbreng voorzien van een barcodelezer en alle opbergvakjes van barcodelabels. De medewerkers kregen pasjes met barcodes.

MS-Access houdt nu bij wie wat sinds wanneer ligt.

Tevens is er een eenvoudige inkooporder module gemaakt.

Meer schermafdrukken ...


De Kubus, Lelystad

September 2002

Database overgezet van ms-access 97 naar ms-access XP. Database ge-initialiseerd voor nieuwe schooljaren.

Februari 2001

Voor de steunfuntie van de Kubus is februari 2001 een DOS-programma uitgenormaliseerd en overgezet naar een ms-access programma om de culturele activiteiten voor lagere scholen uit de regio te administreren.



Elitebouw, Gorinchem

Oktober 2005

Elitebouw heeft een groot deel van de administratie ondergebracht in een eigen geschreven MS-access applicatie. De finale boekhouding loopt via het boekhoudprogramma KING.

Iedere week werden via ms-access XML bestanden aangemaakt om naar KING te exporteren. MS-access heeft hier een ingebouwde functie voor. Echter, het XML-formaat dat ACCESS produceert is niet de standaard zoals KING die begrijpt.

Om dit 'gat' te dichten werd eindeloos en handmatig via 'zoek en vervangen' het juist XML formaat gemaakt.

Ik heb in een losse MDB onderstaand schermpje gemaakt om snel alle queries in het juiste XML formaat weg te schrijven. Het wekelijkse handwerk van 2 uur per keer is vervangen door 2 minuten werk. Mijn kosten waren al in het jaar 2005 terugverdiend.


Gemeente Zaanstad, database rioolgemalen

Juni - augustus 2006

De gemeente Zaanstad ondervond problemen met het beheer van hun rioolgemalen. Binnen de gemeente Zaanstad zijn ruim 300 gemalen aanwezig. De gegevens van deze gemalen waren door de gemeente geïnventariseerd en in een overzicht in Excel weergegeven.

Het probleem van deze werkwijze was dat de gegevens behoorlijk onoverzichtelijk waren en daarom moeilijk toegankelijk voor andere gebruikers dan de beheerder.

Het idee van de gemeente was om deze gegevens over te zetten in een database structuur. Voorgesteld werd om hiervoor de accesdatabase van Microsoft te gebruiken vanwege het feit dat deze database algemeen geaccepteerd en bekend is. Tevens zijn er binnen de gemeente Zaanstad diverse personen werkzaam met een meer dan gemiddelde kennis van Access waardoor zij zichzelf in staat achtten om op een juiste manier sturing te geven bij de opzet van de database.


Meer schermafdrukken ...


GBF Pensioenfonds voor de Grafische Bedrijven,
Amsterdam-Buitenveldert

November 1998 - Febrari 2001

Voor de afdeling incasso bestaande ODBC Client-Server toepassing 'florijn' gemigreerd.
Van SQL-server 6.5 naar 7.0 en front-end van Access95 naar MS-Access97.
(Loondienst tot december 2000, daarna als freelancer)

Diverse interactieve internetmodules gemaakt (Active Server Pages, ASP) ten behoeve van medewerkers in de grafimediabranche.


Gastouderbureau Waterland
Purmerend

Voorjaar 2008

Heel veel mensen vertrouwen hun kinderen toe aan bekende gezichten in een huiselijke omgeving. Oppasoma en -opa vangen dan de kinderen op wanneer de ouders werken. Dat is een zeer goede oplossing. Dat vindt ook de overheid. Daarom worden oppasoma's en -opa's (maar óók oppaszussen, -vriendinnen en -buren) beloond met oppas-subsidie van het Rijk.
Gastouderbureau Waterland kwam begin 2008 met een gedetailleerd functioneel ontwerp voor de bouw en realisatie van een ms-access database waarin ze de administratie konden onderbrengen. Het inmiddels al ruim 2 jaar draaiende systeem houdt alle gegevens de kinderen, gastouders en overeenkomsten bij en factureert maandelijks. Deels traditioneel via de post en deels electronisch als bijlage via de mail.

Meer schermafdrukken ...


Hitachi Construction Machinery Europe, Amsterdam

Voorjaar 2010

De planning van het assemblage proces wordt bijgehouden in een ms-excel bestand. Dit bestand wordt initieel gevoed vanuit een oracle database, met handmatige mutaties direct in het ms-excel bestand tijdens gereedmelding van een assemblage stap. Om dit proces beter te beheersen is besloten om een ms-access applicatie te bouwen, waarmee een actueler beeld en een voor meerdere gebruikers tegelijkertijd toegankelijk systeem ontstaat en waarmee een nauwkeriger inzicht in de actuele voortgang van het process verkregen kan worden. Prototype, in ontwikkeling, de klant is aan het schaduwdraaien

Meer schermafdrukken ...


Hencon Garage, Delfzijl

Voor de continue productie van aluminium bij Aldel in Delfzijl is een aantal zeer specifieke voertuigen nodig. Deze machines moeten altijd inzetbaar zijn.

December 2001- april 2002

De hiervoor verantwoordelijke Garage maakte tot begin 2002 gebruik van SAP programmatuur. De garage ging verzelfstandigen en SAP was te groot om aan te houden.

Er is in MS-access een kleiner systeem ontwikkeld. Samen met Rienk Sybrandy van Signé Bedrijfsontwikkeling en de gebruikers zijn eind 2001 de eerste functionele specificaties hiervoor opgesteld.

Het gedeelte van de onderdelen, leveranciers en werkplaatsorderadministartie was voor mij bekend terrein.

Nieuw was het signaleringssyteem ten behoeve van het preventieve onderhoud. Op basis van getankte brandzet wordt inzet berekend en wordt per voertuig de datum volgende beurt en beurtgrootte bijgehouden. Dit waarschuwingssysteem werkt feilloos. Tevens kan het systeem de kostprijs per draaiuur berekenen.

De orderadministratie is nadien nog uitgebreid met een aantal functionaliteiten die de gebruikers van SAP kenden:

  • Bestelsuggestielijsten voor onderdelen.
    Via Wizards wordt per leverancier een order aangemaakt met aan te vullen magazijn onderdelen
  • Er is een apart systeem gekomen voor de zogeheten 'grijpvoorraad'
  • Vanuit de werkorders kunnen onderdelen aangemaakt en besteld worden.
  • Vanuit werkorders kunnen ruildelen aan revisie-bedrijven worden aangeboden en de unieke reparatie prijs per ruildeel (startmotoren, cilinders, radiateuren) wordt automatisch op bijbehorende werkorder geboekt.

Hencon Handling PTY LTD.,
Richards Bay, South Africa

Januari 2003

Voor dit engels-talige bedrijf is de database van de Hencon Garage Delfzijl volledig taal-onafhankelijk gemaakt. Via een keuzelijst op het openingsscherm kan de gebruiker kiezen uit Nederlands, Engels of een derde taal. De gebruiker kan via kleine schermpjes zelf de teksten aanpassen. Alle labels, (dynamische) berichten, foutafhandelingen, rapporten, BTW percentages e.d zijn generiek gemaakt.


Hypotheek Centrum Kennemerland, Haarlem / Velserbroek

Oktober 1999

Voor een middelgroot hypotheekcentrum is eind 1999 een oude zelfontwikkelde DOS kaartenbak omgezet naar een moderne windows applicatie.

  • beheer klant- en partnergegevens (NAW, inkomen, bereikbaarheid, afsprakenagenda)
  • hypotheekpanden per klant
  • taxatiegegevens per pand (met koppeling naar MS-WORD voor aanvragen taxatierapporten)
  • beheer relatiegevens (notaris, bank, makelaar, taxateur etc)
  • aanvragen offerte bij bank(en)
  • bij houden samenstelling leningsdelen
  • volgsysteem voor het bijhouden van administratie te overleggen bescheiden (Per soort hypotheek vaste setjes)
  • diverse brieven naar de notaris (passeren), de bank

Icarius Wijnen, Laren NH

Augustus 2010: Verkooporders uitleveren via wijndistributiecentrum

De nieuwe distributeur vroeg de uitleverinstructie als vuo_*.txt bestanden aangeleverd te krijgen. Het scherm 'orders' is zo aangepast dat deze informatie als mail-bijlage direct in het 'postvak uit' van outlook geplaatst worden.

Augustus 2007: Orderadministratie horeca

De ontwikkeling van de door Icarius wijnen zelfontwikkelde ms-access databases groeide hun boven het hoofd. Of ik kon helpen.

  • Bestaande databases geintegreerd en gesplitst naar zogeheten DATA en FrontEnd gedeelte
  • Orderadminsitratie module gemaakt voor de 'eigen import wijnen'
  • Via win2pdf worden de access rapporten als PDF bestanden afzonderlijk weggeschreven
  • Via 'outlook automation' worden de bestellingen als PDFjes ingevoegd ('attached') aan een geautomatiseerd e-mail bericht.


Inspectie Verkeer en Waterstaat, Den Haag

Februari - juni 2007

Assistentie verleend bij het bedenken en maken van een mechanisme om kleine ms-access tabellen, zoals aanwezig op laptops van de diverse inspecteurs, op locaties (zeehavens), als ms-excel bijlage(n) te e-mailen naar een centrale verwerking, alwaar de afzonderlijke ms-excel bestanden geimporteerd annex geintegreerd worden.
(In feite bevat ieder verstuurd ms-excel bestand drie werkbladen ieder met 1 of meer records voor de centrale 'verzamel' database op het hoofdkantoor).

Tevens ervoor gezorgd dat in een access 2000 omgeving de rapporten als PDF document kunnen opgeslagen.


Integraal Kanker Centrum Noord-Nederland, Groningen

Maart 2002

De automatiseringsafdeling van het IKN heeft ten behoeve van een aantal ziekenhuizen en Noord-Nederland 'RegiOn' ontwikkeld. Dit is een ms-access toepassing voor registratie van persoonlijke medische gegevens. Patiëntgegevens worden op locatie ingevoerd door de afdelingen oncologie zelf.

Een belangrijk doel van de database is om de oncologie besprekingen met de specialist(en) en de IKN-consulenten te agenderen.

Begin 2002 bleken sommige schermen zoveel functionaliteit in zich te herbergen dat dit verwarrend werkte op sommige eindgebruikers, waardoor er fouten in de gegevensinvoer konden ontstaan.

In overleg met het hoofd automatisering heb ik de database geanalyseerd en een aantal verbeteringen voorgesteld.
Het bleek afdoende om functionaliteit te spreiden over meerdere losse schermen (zoeken, raadplegen, wijzigen en nieuwe patiënten invoeren).

Ook bleek het wenselijk de patiënt eenduidiger te identificeren: het zoeken op basis van naam en geboortedatum werd uitgebreid met de tumorbeschrijving.

Al met al is de database overzichtelijker en robuuster gemaakt.


Kompasgroep Reïntegratie, Eemnes

Juni 2007: uitbreidingen en detaillering urenverantwoording systeem.

020automatisering werd eind mei door G. Bisschop benaderd met het verzoek of ik de urenregistratie module in bestaande ms-access toepassing wilde aanpassen en uitbreiden. Dat heb ik gedaan.

Vanwege de efficiëntere gegevens-invoer en -verwerking kost de adminstratie nu veel minder tijd.
Tevens zijn wat overzichtsrapporten gemaakt met 'billable'uren per tijdseenheid.

Mijn programmeerkosten waren binnen enkele maanden terugverdiend.


Koninklijke Christelijke Zangersbond, Voorschoten

September 2007

Het kunstenaars contract bureau vn het KCZB gebruikt sinds 1994 voor de administratie een DBASE IV applicatie. Deze toepassing bestrijkt vrijwel de volledige administratie die een koor moet voeren bij een concert. Alle contracten tussen koor en kunstenaars en orkesten al dan niet via tussenkomst van een impresariaat worden vastgelegd en beheerd via de toepassing. Voor de 'verloners' onder de gecontracteerden (in tegenstelling tot (BTW-plichtige) zelfstandigen) is er een complete salarisadministratie in opgenomen. De geestelijke vader en programmeur van de applicatie heeft nog tot enkele jaren na zijn pensioen aan de toepassing gewerkt. Afgezien het feit dat DBASE IV niet echt meer van deze tijd is, kwamen de brieven deels direct uit DBASE en deels uit WP 5.1 ... Eind 2007 ben ik begonnen met stap voor stap de toepassing na te bouwen. Uitgangspunt was nadrukkelijk bestaande functionaliteit 1 op 1 overzetten. Daar waar de DBASE applicatie tekort schoot of ietwat gedateerde rapporten genereerde, mocht er iest aangeapst worden.


Kenz-Figee, Zaandam

2008 - nov 2014 ...

Onderhoud meerdere ms-access databases.
Meer schermafdrukken ...


Matsu Consultancy, Utrecht

Advies, ontwikkeling, implementatie en training op het gebied van (kantoor-) automatisering

Maart 2003

In maart 2003 werd opnieuw mijn hulp ingeroepen bij de bouw van nieuwe access 2000 database waarin de huisvesting van zorginstellingen is vastgelegd en vanwaaruit subsidie aanvragen worden gestuurd.
Projectmatig worden oppervlaktes van gebouwen of afdelingen (verspreid over 1 of meer gebouwen) gemuteerd. Via ingewikkelde rekenregels kunnen jaarlijkse (normatieve en werkelijke) capaciteiten en oppervlaktes verwerkt worden tot een optimale subsidie aanvraag.

Matsu consultancy heeft het datamodel in grote lijnen opgesteld en een aantal voortreffelijke MS-EXCEL documentatie / testset bestanden gemaakt.

Ik heb geholpen dit over te zetten naar VBA klasse-modules. Er is een aantal rapporten in ms-access gemaakt met projectkosten, budgetopbouw, budget vs investeringen, overzicht van de gebouwen (oppervalktes, capaciteiten, mutaties) per sector per instelling.

Dit project is sinds jul 2003 door Ward Visser van MATSU Consultancy verder afgerond en door de eindgebruiker in productie genomen (dec 2003).

Januari 2003

Matsu Consultancy komt bij mij met een 'bijna-af' ms-access database die moest worden ingezet voor het relatiebeheer van een derde partij. Ik heb een enkele fine-tuning kunnen aanbrengen (zowel functioneel als met het oog op performance). Tevens zijn wat praktische wenken en zijn stukjes voorbeeld code overgedragen.


MeeGaa susbtrates, Maasland

2008 - heden

Onderhoud ms-access dataproject aan sql-server.


Microfix, Leiden

Dit bedrijf repareert grote aantallen computers, printers, faxen e.d.

Februari - mei 2003, data extractie uit crm-systeem

Voor mijn komst was via klassieke ODBC koppelingen een aantal tabellen 1 op 1 gekoppeld naar een ms-acccess front-end waarmee men zelf een aantal queries had gemaakt. Deze queries dienden als gegevensbron voor een aantal ms-access rapporten.

Vanuit Microfix was het wenselijk om per te repareren apparaat de klant een rapport te sturen met de status van de reparatie (offerte, opdrachtbevestiging, afhaalbon balie, afhaalbon buitendienst e.d.).

Grote uitdaging was om per 'RequestID' zoveel mogelijk gegevens van de klant (0, 1 of meer contacpersonen, bereikbaarheid per contactpersoon: via centrale telefoon, doorkiesnummer, centrale faxnummer, postadres etcetc) uit de diverse hoeken van de database te halen zodat de ondersteunende binnendienst de verschillende rapporten zo direct mogelijk naar de betreffende contactpersonen kan sturen. Per te repareren apparaat ( merk, model, type, serienmummer, klachtomschrijving etc etc) werd per stap een bevestiging naar de klant verstuurd. Het ging om grote volumes per dag.

Ik heb het idee van vele losse ODBC tabellen losgelaten en 1 (hele) grote stored-procedure in SQL server gemaakt die 13 resultsets teruggeeft.


Natudis, Harderwijk

2005 - heden

Onderhoud diverse satelliet ms-access databases


OmniaWonen woningbouwvereniging, Harderwijk

Februari 2007

Ondersteuning bij 'jonge' MS-Access database PMC

  • Seriematig toevoegen van foto's aan de database via irfanview.
  • Opzetten van structuur om periodiek XLS bestanden uit de NCCW database te importeren in de ms-access database.
  • Schrijven van software om gegevens uit aangeleverde ms-excel bestanden 'monkeyproof', robuust en foutloos te importeren.


OnSite Media, Laren NH

OnSite Media ondersteunt sedert 1993 de communicatie boodschap van haar klanten via specifieke eigen media op regionale toplocaties: Supermarkten, Kamers van Koophandel, Gemeentehuizen, Musea, Banken en Luchthavens.

Februari 2007

Een deel van de databasegegevens moet door een externe webserver batchmatig opgehaald. In C# zijn enkele *.aspx paginas gemaakt die gewenste output in XML leveren via Internet Information Services. Beveiliging is aangebracht door validatie op onder IP-adres request-adress.

April 2006

HMS levert diensten waarbij veel gebruik gemaakt grafische bestanden (*.JPG) met bedrijfsinformatie van haar klanten. Het was een wens om tijdens de telefonische klantcontacten deze informatie snel op het scherm te kunnen zien. Hiertoe is binnen de bestaande ms-access toepassing een extra foto-administratie opgenomen.

Nadat in het hoofdscherm een bepaalde klant is geselecteerd worden in kleine thumbnails bijbehorende grafische bestanden getoond. Inmiddels (augustus 2006) is deze functionaliteit uitgebreid. Alle in- en uitgaande correspondentie wordt als *.PDF in de ScannerInbox geplaatst. De medewerker kan per PDF een aantal gegevens toevoegen (KlantNR, type brief etc). Het klanten hoofdscherm toont nu direct een lijst met gevoerde correspondentie. En via een dubbelklik wordt het origineel fuull-screen getoond. Geen geloop meer naar de kasten en geen gezoek meer in de ordners!

Oktober 2005
Zoals ik het vaker tegenkom is ook hier de boekhouding ondergebracht onder een 'standaard' boekhoudpakket en is de bedrijfsspecifieke administratie ondergebracht is een maatwerk ms-access database. Om tijd van dubbele invoer te besparen (met alle menselijke fouten van dien) en omdat Grote Beer voor Windows een SQL server database gebruikt worden 'on demand' de meest recente mutaties via een Access Data Project rechtstreeks naar de ms-access MDB weggeschreven.


Pitactief, adviesbureau voedingsdeskundigen, Soest

februari 2007 - mei 2009

Gedurende een periode van drie jaar heb ik om de paar weken de asp inschrijfformulieren voor de website aangepast en iedere keer dat er een groot afwijkend congres werd georganiseerd heb ik de ms-access database specifiek aangepast.


Schut Hoes Carton Systems, Eerbeek

2007 - heden

Personeelsplanning module (ms-access database / sql-sverver backend.


Sophia Kinderziekenhuis
afdeling oncologie, Rotterdam

Januari 2007: Database parallel beschikbaar maken in CITRIX omgeving

Via beveligde verbindingen kunnen de gebruikers via het internet inloggen op het ziekenhuis netwerk. Dit is een citrix omgeving. Normaliter wordt in de windows het normale front-end lokaal gestart. Dit gebeurt via een tussenschakel database (info.MDB) die eventueel nieuwe versies van de server ophaalt. Dit mechanisme is uitgebreid voor een C:\ onafhankelijke omgeving. Er is een citrix-info.mdb gemaakt die het front-end van de server haalt en het front-end ' 'on the fly' aanpast. In code wordt het admin-account uit de system.mdw gebruikt, de hyperlinksbasis ingesteld (voor alle foto's en word documenten op de server) en alle tabellen naar het juiste pad gekoppeld. Tevens zijn alle achtergrond figuren dynamisch omgeving afhankelijk gekoppeld. Er is weer sucsesvol diep in de ms-access gereedschapkist gegraven.

Meer ...



December 2004: Patiënten foto-administratie via IrfanView vanuit MS-Access

In het jaar 2004 is door de database eigenaar in het ziekenhuis gepoogd diverse patientenfoto's (portretfoto's, rontgenfoto's, labfoto's ) in de database op te nemen. Er was een procedure ontwikkeld om foto's als een OLE-type in de database op te slaan. Naast het feit dat de procedure erg bewerkelijk was groeide de database explosief. Er werd zelfs een aparte foto-MDB gemaakt, maar deze was ook al snel groter dan 100 Mb. Er tikte een tijdbom onder de patientenadministratie. Eind oktober werd mijn hulp ingeroepen, meer ....

Januari 2004: Snelheid scherm-openen van 2 min naar 7 sec!.

Nu alle clients W98, W2K (NL en ENG) aangesloten zijn op het front-end versie distributie mechanismen is het tijd om de database inhoudelijk te verbeteren: Twee veel gebruikte medische schermen (detailgegevens diagnoses en therapien) namen elk ca 2 minuten tijd voordat ze op het scherm getoond werden. Een spectaculaire performance verbetering is ontstaan door deze ingewikkelde schermen met elk ca 15 keuzelijsten, ieder gebaseerd op complexe queries, via tijdelijke tussentabellen, niet meer via de server, maar direct vanuit het front-end te vullen. De schermen openen zich nu na enkele secondes! Ook is het openingsscherm qua lay-out sterk vereenvoudigd en kunnen patienten veel sneller gevonden en eenduidiger geïdentificeerd worden.

December 2003: Ms-access 97 en 2000 database naast elkaar

Uitbreiding van het in 2002 gemaakte 'front-end distributie mechanisme' naar een situatie waarin meerdere ms-access versies gebruikt worden. Tot op heden heeft de database oncologie gedraaid op windows 98 machines met ms-acces97. Binnenkort komen daar een aantal medische werkstations met windows 2000 (ms-access 2000) bij. De periode dat beide omgevingen gebruikt zullen worden kan onbepaalde tijd aanhouden. Daarom en vanuit beveiligingsoverwegingen is besloten in de 97-versie te blijven ontwikkelen en per nieuwe versie te converteren naar een ms-access 2000 versie. Het vorig gemaakte distributie mechanisme is dan ook uitgebreid met snelkoppelingen naar infoMDBs voor zowel windows 98 nederlands als windows 2000 nederlands en engels.

December 2002: 'front-end distributie mechanisme'

Eind december 2002 migreerde de ICT afdeling van het ziekenhuis naar een NOVELL omgeving. Vanwege een clusterindeling ontstond er een acuut probleem met een zelfontworpen en 'gehoste' database bij de afdeling oncologie: 10 van de circa 30 gebruikers konden niet meer bij de database. Ook omdat er al een tijdje beperkingen waren met de distributie van nieuwe front-end versies is mijn hulp ingeschakeld. Er is een losse 'info.mdb' gemaakt waar alle serverpaden dynamisch in zijn opgenomen. Tevens houdt deze MDB het versiebeheer bij, kopieert snelkoppelingen met opstart parameters zodat de database ontwikkelaar van het ziekenhuis zich geen zorgen hoeft te maken de implementatie van zijn nieuwe versies.

Meer ...


Sparck Hypotheken, Amsterdam

Oktober 2006: support bij 'new product launch'

Als invalkracht hand en spandiensten geleverd bij de ondersteuning van de introductie van een nieuw product.

Concreet: in een ADP / SQL-server omgeving een aantal stored-procedures geschreven en diverse VBA-functies voor de aansturing van deze stored-procdures. Tevens een 'max loan-size calculator' geprogrammeerd en ge-implementeerd.


Stork Industrial Services, IJmuiden

Op het corus terrein verzorgt Stork het onderhoud van een aantal industriële installaties.

Maart 2007: Urenregistratie module gekoppeld aan SAP-software

De dagelijks terugkerende werkplanning behelst het toekennen van vaste en vaste variabele krachten aan de lopende projecten. Het idee was om de in SAP aanwezige personele- en de projectgegevens beide dagelijks batchmatig via *.CSV bestanden in ms-access in te lezen. Vervolgens kon in ms-access de dagplanning gedaan worden (WBS-elementen, kostenplaatsen en inzet)en achteraf de geraliseerde uren worden ingevoerd. MS-access berekent automatisch de overuren en zet een 'kant-en-klaar' CSV-bestand dat zo weer in SAP geimporteerd kan worden.


Synco Bio-partners, Amsterdam

November 2004: migratie van Office 97 naar Office 2003

Vanwege een groot migratietraject van vele windows 98 clients naar XP en van windows 2000 servers naar 2003 moesten ook de ms-access databases van Office97 naar Office2003 omgezet worden. Binnen Synco waren ca 5 operationele databases die mee geconverteerd moesten worden. De databases waren zeer verschillend in functionaliteit en in complexiteit. De eenvoudige 'kaartenbakken' waren simpel en snel op wizard nivo te converteren. Andere databases waren beduidend complexer en bevatte veel VBA code en (helaas) veel 'macros'. Hier verslikte de wizard zich toch behoorlijk en moest handmatig ingegrepen worden. Al snel bleek dat vele macro’s een functie genaamd ‘IsLoaded’ nodig hadden. Deze kritieke functies werd NIET door de wizards van Microsoft over gezet! Gelukkig kon ik deze functies vanuit een eigen andere toepassing erin kopieren.

Bij iedere klant zie je iets leuks of origineels. Zo ook bij Synco Bio-partners. Hier was de beveiliging op gebruikersnivo van de diverse databases, met deels verschillende deels overlappende gebruikers(groepen) allemaal in één system.mdw ondergebracht. Dus alle objecten van de diverse databases stonden door elkaar maar er was maar 1 lijst met gebruikers(groepen). Beheersmatig een goed idee!


Task Force Security

Oktober - december 2004, opdrachten, planning en facturatie

Begin oktober werd ik door TFS benaderd met het verzoek om de in-huis ontwikkelde database mee te helpen te ontwikkelen. In principe dekte het technisch datamodel het leeuwendeel van de bedrijfsgegevens. De circa 10 aanwezige tabellen waren op de kritieke punten keurig 'referentieel' integer gehouden.

Echter de gegevensverwerking binnen de database was summier en het kostte erg veel tijd om gegevens in te voeren, te muteren en overzichten te verkrijgen.

Als eerste heb ik een aantal rapporten gemaakt

  • Diensten per personeelslid per week
  • Opdrachten per week
  • Vergoedingenlijsten (voor de boekhouding)

Alles met subtotalen en gegroepeerd per week.

Omdat eigenlijk altijd alles per week gaat, en nieuwe opdrachten vaak voor meerdere dagen tegelijk worden vastgelegd, is met een paar kleine schermpjes de nieuwe invoer- en mutatie van opdrachten makkelijk uit te vermenigvuldigen. Dit wordt met VBA code op de achtergrond geregeld.

Bij het inplannen van personeel op de opdrachten is een aantal 'database constraints' ingebouwd, zodat personeel niet zonder melding dubbel ingepland kan worden. Is personeel eenmaal ingepland en worden de tijden van de opdracht gewijzigd, dan loopt de planning ook mee.

Bij het factureren kan gekozen worden op alle opdrachten van 1 opdrachtgever per week te groeperen.

Al met al is Task Force Security beduidend duidelijk minder tijd kwijt aan de administratieve afhandeling van haar werkzaamheden en is er snel inzicht te krijgen in de planning van de opdrachten.


Technika10, Utrecht

Februari - oktober 2004

Op basis van een door Kekmedia aangeleverd gegevensmodel en summier functieoverzicht (en het onherroepelijke voortschrijdende inzicht) is nieuwe SQL-server database gebouwd met een MS-Access front-end.

In totaal zorgen zo'n 120 stored-procedures voor de 'Create Read Edit & Delete' taken op de gegevenslaag.

Binnen het MS-Access front-end (een zogeheten ACCESS DATA PROJECT) vindt validatie van de invoer plaats en worden de zoekcriteria geformuleerd.

Omdat ik ruime ervaring had met 'flexibele intelligente' zoekschermen (SKZ, Tele'Train) heb ik in dit project als eigen-inbreng ook een aantal zoekschermen mogen bouwen:

Zoekschermen:
Veel van de gegevens kunnen zeer snel en eenvoudig gevonden worden via een aantal flexibele zoekschermen. De zoek actie wordt gestart als er tenminste 3 karakters in een van de velden is ingevoerd. De zoek actie kijkt bewust naar allleen de eerste 3 karakters of invoer typefouten met bv. 'schmidt' of 'schmid' duidelijk te maken:


Universiteit van Amsterdam

Augustus 2001: Adressenbestand SILS

Als vriendendienst een klein relatiebeheer programma gemaakt. Heeft nog jaren gewerkt, status anno 2010 onbekend.




Technisch bureau Verduyn, Heemstede

April 2007: koppeling openbare mappen ms-outlook

Veel van de gratis 'desktop search en indexering' tools zijn niet in staat om de openbare outlook mappen op serverniveau in/uit te lezen.

In een pilot study zijn een paar VBA modules geschreven die wel de mappenstructuur en inhoud van de berichten inclusief bijlages kan inlezen.

Via een eenvoudige zoekscherm kan nu per klant gezocht worden op tekst in de berichten en/of bijlages.


Woningbouwvereniging het Oosten, Amsterdam

Januari 2007: Kasstroomberekeningen

Financiële software in ms-access gekoppeld aan ms-excel werkbladen. Project loopt nog.

Juli 2006: Bedrijfswaardeberekeningen

De woningbouwvereniging heeft een model ontwikkeld om tot een schatting te kunnen komen van vastgoedbedrijfswaardes. Deze berekening is ondergebracht in een complex ms-excel bestand. Daarnaast is een aantal vastgoedkenmerken ondergebracht in een ms-access database. Tot voorheen moesten, om tot een bedrijfswaardeberekening te komen, alle parameters uit een bepaalde projectfase met de hand in het ms-excel bestand worden ingebracht.

Gezien de omvang van het aantal projectfases én het tijdsinterval waarop alle berekeningen opnieuw gedaan moesten worden, betekende dit veel administratief werk (met kans op typefouten).

Mij gevraagd beide te assisteren bij de integratie van beide systemen. Samen met opdrachtgever zijn wij op een oplossing uitgekomen om het één en hetzelfde ms-excel werkblad iedere gericht via 'automation' vanuit ms-access aan te sturen.

Een kleine 40-tal voorgedefinieerde werkbladcellen worden vanuit ms-access gevuld. MS-excel doet vervolgens een groot aantal berekeningen en het resultaat daarvan wordt weer in de database ingelezen. Dit kan per project, maar ook batchmatig voor alle projecten. Per berekening wordt een apart XLS bestand met naam en datum weggeschreven ten behoeve van interne controles.

Wanneer begin volgend jaar een aantal basis parameters (prijspeilen, discontovoet, looninflatie, streefhuur, nettohuur, huurderving, erfpacht, beheerskosten, onderhoud BOG, rentepercentages, uitpondwaardes etc etc) wijzigen, dan kan nu binnen 10 minuten de bedrijfswaardes van alle honderden projecten opnieuw berekend worden.


Van Waardenburg Elektrotechniek, Barendrecht

Augustus 2007: Eenvoudige planningsmodule

Van Waardenburg was gewend de planning in een tweetal ms-excel te noteren.

  • Een lange termijn planning waarin maanden vooruit gekeken kan worden,
    hierin stond het aantal mensen per week nodig. Gebaseerd op 40 uur per week.
  • En een dagplanning waarin gedetailleerd staat wie op welk project staat geboekt.

Het bijhouden van deze excel-sheets was lastig en tijdrovend. De gebruikte ms-excel versie kende ook wat beperkingen in het aantal kolommen dat naast elkaar getoond kon worden.

De planningsdata zijn nu ondergebracht in een ms-access database. Per project wordt nu een start- stopdatum opgegeven en het aantal begrootte uren.

Het programma vult de dag- en de lange termijnplanning. De lange termijnplanning bevat 104 kolommen (2 x 52 weken). Via de horizontale schuifbalk kan snel 2 jaar vooruitgekeken worden. (Wel een toepassing voor een breedbeeld flat screen...).

De dagplanning heeft via de rechtermuisknop een snelmenu gekregen om de meest vaak gebruikte functies snel aan te kunnen roepen:

Meer schermafdrukken ...


Waterdrinker, Aalsmeer

Juli 2007: voor- en nacalculatie van een retailorder

De Retailorders in WIS (Waterdrinker Informatie Systeem) wil men goed kunnen voorcalculeren voor de arbeidskosten voor alle ompak activiteiten activiteiten.

Op basis van een tabel met de kosten per handeling maakt men een keuze van de betreffende handelingen.

Op basis van de gekozen handelingen en het aantal plantjes zal dit systeem de totale kosten uitrekenen voor de ompak activiteiten van deze order.

Deelt men vervolgens deze kosten door het uurloon dan heeft men het aantal manuren als norm voor deze retailorder.

Dit kan gebruikt worden voor het inplannen van de vaste mensen en de uitzendkrachten.

Voor de nacalculatie kan men het werkelijk aantal manuren daarmee vergelijken en bezien of de ompak kosten juist waren.

Mei - juni 2007: Kentallen Logistieke monitor

Om van de productiviteit van de goederenontvangst, verwerking- en expeditie voor de TVA noord, zuid, C2000 en de cash-carry op management niveau te presenteren is de 'monitor logistieke kentallen' gemaakt.

Productiviteit wordt gemeten in verwerking van volume planten (aantal karren) per tijdseenheid.

Hiertoe worden gegevens uit diverse bronnen samengebracht:

  • CAPTOR tijdsregistratie systeem (staat op SQL-server database)
  • WIS bestanden (progress database
  • 'Handinvoer' invoerscherm binnen gebouwde ms-access monitor

Meer schermafdrukken ...


Waterland Trading, Purmerend

Database vanuit loondienst opgezet in 1995, meegegroeid met bedrijf. Sinds 1998 worden op freelance basis regelmatig onderhoudswerkzaamheden / functionele uitbreidingen verricht.

April 2016 - Mei 2017: overgang naar SQL-server

Alle 10 de in gebruikzijnde ms-access databases (DATA NL en DATA belgie, en Nederlandse en Belgische gebruikersinterfaces (front-ends) voor A) de boekhouding, B) verkoop kranen, C) werkplaatsprojecten (onderdelen +/- uren-km) en D) Buitendienst rapportage zijn overgezet naar resp. 2 SQL-server databases en 8 ODBC gekoppelde frontends. In totaal is ruim 1 jaar uitgetrokken om dit project te realiseren. Omdat veel heen en weergeschakeld moet kunnen worden tussen TEST en PRODUKTIE en tusssen NEDERLAND en BELGIE is daarvoor slimme opstart software geschreven. Veel tijd en energie is gaan zitten in de conversiesoftware. Waterland Trading stelde als eis een minitieuze conversie van de volledige historie aan (klant)gegevens.

Maart 2005: aansturing printer(-lade(s)).

De ms-access database kent ruim 80 verschillende rapporten (inkooporders, facturen, faxen, bevestigingen, offertes, adresstikkers, lijsten. kentekenadministratie). Per werkplek wordt nu voor de gebruikers bijgehouden welk rapport op welke printer en via welke lade moet worden geprint. (De gebruiker dient dit alleen de eerste keer de unieke combinatie werkplek, rapport, printer lade op te geven daarna wordt dit in een klein tabelletje opgeslagen). De routine kijkt ook naar de geinstalleerde printers in het configuratiescherm.

Via mooie web-API's worden de nieuwe printers en lades (ook met interne paperbin nummers boven de 256! ) herkent. Deze routine werkt alleen in MDB's en niet in MDE's omdat betreffend rapport op de achtergrond in de ontwerpmodus moet worden geopend om de pagina-instellingen op te slaan).

Januari 2005: koppeling met het boekhoudprogramma 'KING'.

Wekelijks werden met de hand alle werkplaatsfacturen uitgedraaid, en handmatig heringedeeld (factuurregels groeperen op grootboekcode) en eveneens handmatig in KING ingevoerd. Hier moest iedere week 1 medewerker 1 dagdeel voor worden vrijgemaakt. Dit terugkerende proces is geautomatiseerd.

Een apart scherm toont alleen werkplaatsorders met een aparte status. Een stukje VBA code en drie nieuwe tabellen doen de rest. Er worden ascii bestanden aangemaakt volgens 1 van de formaten die KING kan inlezen. drie nieuwe tabellen :

Maart 2004: Module 'intelligente'-bestelsuggestie magazijnonderdelen

Tot voorheen kreeg de magazijnbeheerder na het uitleveren van een onderdeel een waarschuwing dat er nog maar 0 of 1 item op voorraad was. M.a.w. er werd alleen naar de actuele voorraad gekeken.

Nu wordt bij het uitleveren van een onderdeel de verkoop historie geanalyseerd en een schatting gemaakt van de bestelgrootte en het bestelmoment (normaalverdeling, gemiddeldes +/- SD: met als inputparameters o.a. historie, levertijd, bestelinterval, ijzerenvoorraad e.d.).

Dit is een samenwerkingsproject geweest Ir. Dirk Wijnker. Laatstgenoemde heeft de aanvankelijke algoritmes voorgesteld, samen hebben wij de vertaling naar een technische oplossing gemaakt (C++ en VBA ontmoette elkaar) en ik heb de module ingebouwd in de database. Het systeem moet zich nog bewijzen, de doelstellingen zijn evident: de waarde van de voorraad moet omlaag en de magazijnmeester moet ondersteund worden in zijn beslissingen tot bestellen.

December 2003

Aanpassing facturatie met en zonder BTW, intracommunautaire levering vanuit Nederland naar de Belgische vestiging en naar diverse type Belgische eindgebruikers. Om het aantal verschillende soorten facturen enigszins beheersbaar te houden worden de overeenkostige ms-access rapporten deels dynamisch opgebouwd. (Variabel BTW percentages, wel of geen BTW, begeleidende teksten etc etc.

September - november 2003

Vanaf 1 oktober 2003 vertegenwoordigt Waterland Trading ook vanuit Diest (België) het duitse merk FAUN teleskoopkranen.

Er is besloten om de database Edam grotendeels te kopieren naar Diest. De inkoop van de reserve kraanonderdelen blijft echter via Edam lopen.

De database bevat inmiddels zoveel functionaliteiten ( rapporten, schermen, navigatie, automatische handelingen ) dat verantwoord doorontwikkelen in aparte test-, acceptatie- en productie-omgevingen gedaan moet worden. Het 'front-end' is intelligent gemaakt : afhankelijk van zijn eigen naam worden de tabellen uit overeenkomstige back-ends gekoppeld. Edam haalt al zijn tabellen uit de database edam, diest blijft het voorraad uit edam halen.

  • offertesysteem gebruikt materieel voor buitenlandse markt
  • offertesysteem nieuwbouw machines nederlandse markt
  • werkplaatsorders technische dienst
  • voorraadbeheer kraanonderdelen > 6000
  • kentekenadministratie
  • faxen, memo's
  • agendering
  • balieafgiftebonnen
  • fakturering werkplaatsactiviteiten
  • tweetalige garantieclaim afhandeling
  • rapportagesysteem managementinformatie
  • mailing unit om selectie uit klantenbestand te maken en WORD brieven te versturen
Link naar volledig projectenoverzicht ...